Layout

Aku bukan suka berangan.Aku cuma ada angan-angan.Untuk cuba terbang ke bulan..haha =)

Friday, August 13, 2010

OTAK Mana yang Menang Dalam pertandingan?


Adakah anda mengetahui potensi BAKAT semulajadi anda? Secara logik akalnya,mengetahui bakat semulajadi atau kecenderungan diri terhadap sesuatu itu amatlah penting. Malah,ianya boleh diguna pakai dalam banyak perkara.

Ok,taknak melalut panjag lagi =)

Anda pernah dengar FINGERPRINT ANALYSIS?
Fingerprint ini dapat 'mencungkil' data hasil analisis dari cap jari kita. Analisis yang diperolehi itu merupakan FAKTOR NATURAL individu, iaitu faktor yang ada dalam diri anda merupakan potensi yang telah ada dalam diri anda sejak lahir (potensi genetik).


Analisis ini sesuai untuk semua lapisan umur,bahkan bayi pun boleh. Lagi elok kita buat untuk anak-anak kecil,kerana ibu bapa sudah mengetahui bakat genetik anak mereka kearah mana. Jadi,tak perlulah mereka 'memesongkan' kecenderungan itu. Misalnya,jika anak itu mempunyai bakat seorang PAKAR KAUNSELING jangan pula memaksa anaknya itu menjadi seorang JURUTERA =)




Saya sudah melakukan analisis ini (percuma! sangat beruntung=)
Pada mula pengenalan kepada analisis ini ketika saya dan kawan-kawan mengikuti kem Jati diri untuk MENTOR dan PRS di NUR BUKIT UNGGUL,SEPANG.


Time ni,kaunselor cerita pasal analisis yang dikelola oleh AIRBORNE DISCOVERY ni. Dan part paling best yang kaunselor tu cakap ,"..kita boleh tahu pasal bakal pasangan kita.." anda bayangkan..ahahah,sangatlah sedikit bengong time tu..teruja bebenor nak join (memalukan!)





Ini step pertama,diorang akan tanda beberapa titik pada tapak tangan (kiri dan kanan) .Kemudian akan diukur angle (sorry,saya pasti nak sukat ape..masa tu malas nak tanye..hulur je)



Kemudian setiap jari akan di scan. Time nilah kot bacaan pada garisan-garisan pada jari-jari kita akan dibaca dan diolah .

Dan inilah sedikit dari hasilnya. Kenapa saya cakap sikit,sebab banyak lagi sebenarnya analisis yang diperolehi. Untuk yang lain tu,next entry saya cerita =)

Saya more to otak KANAN. Ah...frust!ingatkan selama ni,saya more to sains and math..rupa-rupanya more to kreativiti (memang pun saya kretif..ehek!)

ok,mari kita tengok

kecenderungan Gaya Berfikir Berdasarkan Belahan Otak

Cara Kerja Otak Kanan Dan Otak Kiri :
  1. Kerja otak kanan dan otak kiri tidak 'on-off'
  2. otak kanan dan otak kiri saling mengisi
  3. otak yang dominan tidak bererti menidakkan otak tidak dominan

Pengembangan Potensi Otak Kanan
Pengembangan otak ini akan melatih fungsi-fungsi otak kanan semaksimum yang mungkin seperti imaginasi, seni, sosial, gambar, nyanyian, muzik, kegiatan sosial, alam semulajadi.
Ianya perlukan keseimbangan fungsi otak yang sebaiknya (otak kiri) dengan cara melatih logik dan membuat perencanaan yang berstruktur.


Kecenderungan Kerjaya
Usahawan, bebas berkreativiti, tidak terlalu bersyarat, pegawai perhubungan awam, guru, jurulatih, pakar kaunseling, pegawai pemasaran, pereka artistik, penghibur dll.


Pengembangan Potensi otak Kiri
Pengembangan potensi ini akan melatih fungsi-fungsi otak kiri dengan matematik, komputer, logik dan penelitian ilmiah


Kecenderungan Kerjaya
Ilmuwan, JURUTERA, pengurus, pekerja yang memerlukan ketelitian, perencanaan, penyelia, akauntan, pakar kaunseling, pentadbir, arkitek dll.



Tuan Hj. Noor Azizan

5 comments:

Zunurain Salleh said...

best wat figure print analysis ni...mmg teruja bila dpt tau kecederungan kita...lgpun cap jari mula terbentuk sejak kita berusia 4 bulan didalm perut....aku punya kecederungan sebelah kiri tp x ingt la brpa %....more kpd math n science...mmg aku x pndai bab2 nak mengarang nih...mmg btul jgk la ketepatan analysis ni..kita bleh jdkn sbgai guide line unutk mengetahui apa kelebihan n kecederungan kita...n kita bleh guna kelebihan yang ada untuk menuju kelandasan profession yang btul...

Anonymous said...

wahh..menarik ni!

نورازرين بت عريفين said...

Main game who has the biggest brain pn ok gak..train otak..

MyraLove =) said...

RAIN,
betul tu..saya setuju =)

MISYA,
mmg menarik..cubalah..rasanya ongkosnye dalam rm70..dulu lah =)

MyraLove =) said...

full time muslim,
boleh la game tu pun..kalo nak balancekan punggunaan otak kiri yang kurang =)

Jom Tengok Lagi ^_-

Related Posts with Thumbnails