Layout

Aku bukan suka berangan.Aku cuma ada angan-angan.Untuk cuba terbang ke bulan..haha =)

Saturday, September 4, 2010

Resepi TEMBIKAI BETIK


Pernah nampak ini buah? buah ape?? hehhe..errr aku pun tak pasti nama glemornye ape. Sebabnya aku panggil buah TEMBIKAI BETIK je. ok,jangan gelak lagi.
Dia adalah spesis tembikai tapi ala-ala betik dan rasanya ala-ala honeydew tapi versi tawar dan gebu =)

Mungkin kalau makan gitu agak tak berape nak lalu la. Gaya macam aku selalu makan..hahaha..padahal inilah pertama kali aku tengok. ;)

ok..untuk menyedapkan lagi dan melainkan sikit sesi berbuka puasa anda semua yang tinggal beberapa hari lagi ni..mari kita cuba pulak makanan baru ni..

Ok..akak-akak,makcik-makcik,adik-adik..jangan lupa catat,chef myra nak ajarkan ni..hek! bahan-bahanya =)

Tembikai Betik


Dipotong trapizeum (unik tu) atau dadu


Santan (nak masak tak pe,taknak masak pun takpe...macam nak makan cendol tu)



Air gula + gula merah yang keras tu (fine..not sure korang panggil ape..tapi aku panggil nisan-same as cendol punya perkakas)


Cara-caranya =)

masukkan potongan buah tadi yang berbentuk trapizium itu ke dalam mangkuk


Letakkan air gula tadi secukup rasa



Masukkan santan..dan...TA-DA..ready to go =)


hehehe...ok..simple sangat.TAPI sangat lah sedap..tak terasa dah makan sangat banyak sebab dia sedap =)
Harap anda boleh mencubanya..macam cendol,tapi bezanya dia buah dan tak perlu nak masak macam kita masak itu cendol =) Nak lagi sedap..letak ais sikit dalam tu..fuhhhh..layan~ ;)

13 comments:

Sharkox said...

HAHAHA....
1st time tengok tembikai betik...
sebijik brapa kupang tu? atau kira kilo ke?

-sharkox-
Entri terbaru @Cerita Jejaka Kacak dari Sintok: Mari ushar TM UniFi "

aSmiDar said...

haa..mmg sedap..dah penah makan..
kat sini panggil ytimun betik..
buh mnisan ngn aiskrim sket..
fuhhhh..mleleh yu..huhu

nasri said...

rasa dia sama cam tembikai merah tu ker??

maisyah said...

salam..
Owh..bleh buat cam ni..?
letak ais??

Cik ean said...

ak beli td..jap lg ak try cube resepi nie

MyraLove =) said...

sharkox,tak pasti la kat tempat lain jual mcm mane..tp haritu beli sebiji rm6..tp tak habis makan pun =)

MyraLove =) said...

asmidar,letak aiskerim?waahh..mcm menarik..perlu try nih =)

MyraLove =) said...

nasri,tak pun..jauh beza..more to honeydew
maisyah, yup...try lah..cik asmidar ckp letak aiskerim lagi sedap..try yer..sy pun nak try..heheh

MyraLove =) said...

aen...waaahhh.aku sangt terase bangge bila ko sudi mencuba..nanti komen yer =)

Cik ean said...

sedap..ak dh cube buat semalam..manis mcm ak hehe

Rina (◕‿◕)✿ said...

mls nak wat. xd jual2 ke :D

MyraLove =) said...

aen,
ek?bagus2..kan telah ku katakan..ianya sedap =)

MyraLove =) said...

rina,
hehehe..entahla..senang je rina..try la ye =)

Jom Tengok Lagi ^_-

Related Posts with Thumbnails