Layout

Aku bukan suka berangan.Aku cuma ada angan-angan.Untuk cuba terbang ke bulan..haha =)

Tuesday, April 14, 2015

Resepi : Laksa Penang

Salam to all,

Motif entry arini nak letak resepi je,kesian adik aku kat johor yang tengah ngidam nak makan laksa yang macam aku buat,tapi apekan daya...tangan tak sampai *sob*sob :( katanya da banyak tempat dia makan,tapi still xmenepati cita rasa..sian baby kat dalam..so..ini je cara aku boleh buat..huhu

So Iqa..ni dia..simple je..good luck :)



BAHAN-BAHAN  :

Untuk kuah nya (ini bajet 5-6 orang makan,1 kg ikan), kita perlukan :

1) Ikan Selayang (atau dikenali sbgai ikan sardin) -1kg
2)Cili kering (disebabkan aku terlebih rajin,aku guna cili giling babas ni je..dalam 3-4 sudu besar.ikot cita rasa nak pedas letak la banyak)
3)bawang besar 1 biji
4)bawang merah 4 biji
5)bawang putih 1 ulas (aku pun xsure funtion bawang putih ni ape,mak aku ckp xpayah letak..tapi aku taram je..setiap kali bawak gi opis memang orang opis menggila laa..dari lumut sampai laa ke johor..meletopp..haha)
6)belacan sket (dalam 1cm) tapi selalunya aku tak letak..sebab kat opis ramai orang yang kena jaga sensitiviti diorang..hahaha..ramai yang tak makan belacan..so..suka hati..tak nak letak xpe...nak letak lagi sedappp.
7)asam keping
8)bunga kantan & daun kesum
9)dan of cosss laksa (ataupun aku suka gune kueh tiew kecik)


Ikan Selayang (atau dikenali sbgai ikan sardin)



Cili kering/cili giling




bawang besar, bawang merah & bawang putih





asam keping




daun kesum & bunga kantan



laksa





CARA-CARA NYA :

1)Siang ikan tu,pastu rebus letak garam dgn asam keping sikit
2)dah siap rebus,perisikan ikan tu - tulang jangan dibuang yaaa
3)blend kan semua jenis bawang + cili kering/cili giling tadi
4)masakkan bahan-bahan yang di blend tadi
5)make sure bahan ni dimasak sampai diyakini cili dan bawang tu betul2 masak..baru lah tak sakit perut makan esok luse..haha..sampai kering pun tak pe..
6)masukkan isi ikan yang telah diblend
7)masukkan air tulang ikan yang telah diblend
8)masukkan daun kesum,bunga kantan dan asam keping
9)masukkan garam dan ajinomoto (penambah perasa korang..terpulang..tapi selalunya ajinomoto la.hihi)
10)biarkan kuah tu mengelegak dan membuak-buak
11)akhir skali dah puas ati tengok dia menggelegak,boleh laa tutup api
12)buh la laksa dan hiasan-hiasannya...dan...tarraaaaaa..ready untuk dimakan.


ikan yang ready untuk direbus





isi ikan yang akan di blend





tulang yang akan di blend jugak nanti



hasil blend semua jenis bawang dan cili tadi-ditumis (tumis letak minyak rasenya,tapi ni tak payah letak minyak ok) masa masak bawang dgn cili ni pun korang dah boleh bau macam laksa tau..ingat lagi housemate aku masa kat lumut dulu..siap tanya aku ape aku letak dalam ni..sebab dah bau laksa..bila aku cakap bawang,cili dengan belacan je tak caye..haha




bila dah sure cili dan bawang tu masak..boleh campurkan isi ikan yang dah diblend.aku punya sampai kering dah cili+bawang tu..xkesah,cuma jangan sampa hangit sudah




air hasil tulang ikan yang diblend..kalau air rebusan ikan ada lagi..boleh masukkan jugak. bleh tengok,kalau agak2 pekat sangat tambah la air sket..kalau suka pekat..then ok la..






dah masukkan semua air-air tadi...boleh masukkan daun kesum,bunga kantan,asam keping,garam dan ajinomoto. biarkan dia membuak-buak dalam tu




sekarang dah boleh tutup api




Ready untuk dimakan..hiasan dia macam biasa..kalau aku just letak timun,salad, hirisan bawang besar,cili padi dan fucuk goreng





 
Aku pulak terliur sekarang tengok gambar ni...adehhh...hantu laksa kannn..sebab tu time aku duk ngan housemate aku memang aku selalu buat.dah buat ade banyak kan..bawak gi opis laaa..kenduri kat opis..ramai pulakk yang puji kan..hahaha..yang penting dapat makan laksa buat sendiri...sedapppp..kalau kat umah mak aku..memang aku tak buat laa..balik cuti,sampai umah je memang dah ready laksa..my mum memang tau peberet anak dia..haha..seperiuk kuah laksa tu tahan laa 2hari aku balun..orang lain setakat makan sekali cukup dah..kalau aku selagi kuah ade,tak basi memang aku ulang makannn makannn dan makannn lagi..tak makan benda lain dah..hehe

ok dah panjang sangat ni..cukup disini saje.


Good luck kepada yang ingin mencuba


14042015
Main Library,University Malaya


1 comment:

Unknown said...

Tq shre rsepi.. sy buat jd.

Jom Tengok Lagi ^_-

Related Posts with Thumbnails